Strona główna | Oferta | Budownictwo | Tunele komunikacyjne
TUNELE KOMUNIKACYJNE
Dla potrzeb wstępnego rozpoznania geologicznego w aspekcie projektowania tuneli komunikacyjnych, szczególnie w warunkach fliszu karpackiego, wykorzystywane są geofizyczne metody badawcze. Metody takie są wystarczające na etapie opracowywania np. studium wykonalności inwestycji oraz wstępnych koncepcji projektowych. Umożliwiają one wstępne rozpoznanie górotworu i jego klasyfikację natomiast wyniki tych badań są przydatne w optymalnym zaprojektowaniu zasadniczych prac geologicznych oraz stanowią ich istotne uzupełnienie. Z punktu widzenia ekonomii jest to szczególnie istotne przy obiektach liniowych jakimi są tunele.
Badania geofizyczne metodą elektrooporową oraz sejsmiczną dla rozpoznania masywu fliszowego dla celów projektu tunelu winny obejmować badania powierzchniowe oraz w otworach i między otworami.
Badania geofizyczne służą do rozpoznania:
a) granic:
- między warstwami zróżnicowanymi litologicznie,
- stref zawodnionych,
- oddzielających strefy różnego stanu wietrzenia,
- między podłożem a nadkładem,
b) stref uskokowych, osłabienia, osuwiskowych (przebieg powierzchni poślizgu),
c) określenia właściwości mechanicznych:
- dynamicznych modułów sprężystości Ed i odkształcenia Gd; współczynnika Poissona vd oraz statycznego modułu deformacji D i statycznego modułu sprężystości Es.
Metody sejsmiczne mogą być także wykorzystywane także podczas budowy i eksploatacji tuneli do wykrywania stref osłabienia przed przodkiem drążonej sztolni oraz oceny destrukcji górotworu w strefie oddziaływania robót tunelowych. Również podczas eksploatacji stosuje się badania geofizyczne (sejsmiczne) do oceny wzajemnego oddziaływania pomiędzy masywem skalnym (inaczej górotworem) a obudową tunelu. Badania geofizyczne powyższymi metodami zostały wykonane np. dla potrzeb projektu tunelu drogowego w Lalikach k/Zwardonia.
Badania geofizyczne w powyższym zakresie dla tuneli są wskazane w:
- „Wytyczne do badań geologiczno – inżynierskich…..”, opracowanych dla projektowanego tunelu drogowego w Lubniu przez GDDKiA, O/Kraków, 2006.
- „Instrukcji Badań Podłoża Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych, Warszawa 1998 r., Instytut Badawczy Dróg i Mostów