Strona główna | Oferta | Budownictwo | Transport drogowy
TRANSPORT DROGOWY
W Polsce transport towarów i ludzi odbywa się w dużej mierze drogami. W związku z tym faktem w ostatnich latach można zaobserwować dynamiczny wzrost nakładów przeznaczonych na budowę oraz modernizację sieci drogowej, począwszy od najniższej kategorii dróg gminnych, a skończywszy na drogach ekspresowych.
![GeoSpectrum - Badania geotechniczne techniką sondowania sondą lekką DPL dla potrzeb monitoringu stanu zagęszczenia warstw konstrukcyjnych drogi wojewódzkiej](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2018/01/drogi07-1.png)
Badania geotechniczne techniką sondowania sondą lekką DPL dla potrzeb monitoringu stanu zagęszczenia warstw konstrukcyjnych drogi wojewódzkiej
Na każdym etapie zarówno projektowania nowych, kontroli jakości wykonania, jak również w trakcie eksploatacji wykonuje się badania podłoża oraz warstw konstrukcyjnych w celu określenia zarówno budowy geologicznej jak i określenia miąższości warstw konstrukcyjnych.
![GeoSpectrum - Badania georadarowe dla potrzeb monitoringu stanu poziomych warstw konstrukcyjnych drogi gminnej](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi02.png)
Badania georadarowe dla potrzeb monitoringu stanu poziomych warstw konstrukcyjnych drogi gminnej
Podstawowym i od lat stosowanym badaniem są otwory geotechniczne lub geologiczno-inżynierskie. Dają one dokładną, aczkolwiek punktową informację o badanym ośrodku. W celu uzyskania większej ilości danych projektanci często zwiększają ich ilość, co w przypadku istniejących ciągów komunikacyjnych o nawierzchniach sprężystych skutkuje osłabieniem konstrukcji, a w konsekwencji stopniowym zniszczeniem badanej drogi.
![GeoSpectrum - Badania georadarowe weryfikujące jakość wykonania warstw konstrukcyjnych budowanej autostrady z nawierzchnią betonową](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi03.png)
Badania georadarowe weryfikujące jakość wykonania warstw konstrukcyjnych budowanej autostrady z nawierzchnią betonową
W celu „uciąglenia” informacji z otworów na cały badany odcinek stosuje się badania geofizyczne. Pozwalają one w sposób ciągły odzwierciedlić budowę podłoża dla projektowanych dróg pozwalając jednocześnie uniknąć takich niekorzystnych zjawiska jak wpływ eksploatacji podziemnej w postaci zapadlisk na terenach pogórniczych, starorzeczy, stref gruntów organicznych i zastoiskowych oraz o obniżonych parametrach wytrzymałościowych. Wszystkie te niekorzystne zjawiska mogą zostać pominięte przy badaniach otworowych ze względu na zbyt dużą odległość między otworami.
![GeoSpectrum - Lokalizacja stref wymyć i rozluźnień podsypki oraz podbudowy drogi za pomocą wielokanałowej metody georadarowej](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi04.png)
![GeoSpectrum - Określenie zmian dynamicznych modułów sprężystości pod budowanym mostem za pomocą metody sejsmicznej](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi05.png)
Lokalizacja stref wymyć i rozluźnień podsypki i podbudowy drogi za pomocą wielokanałowej metody georadarowej (po lewej) oraz określenie zmian dynamicznych modułów sprężystości pod budowanym mostem za pomocą metody sejsmicznej (po prawej)
W tak określonym zadaniu stosuje się badania geofizyczne metodami dobranymi do stwierdzonych otworami warunków geotechnicznych. Najczęściej stosuje się badania georadarowe i sejsmiczne w nowatorskiej technice analizy fal powierzchniowych (MASW) jak również bardzo popularne i promowane przez GDDKiA, aczkolwiek nie zawsze uzasadnione badania elektrooporowe. Dzięki takim badaniom oprócz układu warstw możemy w części przypadków uzyskać parametry dynamiczne badanego ośrodka, korelujące się z niego nośnością, co z powodzeniem jest stosowane szczególnie przez projektantów obiektów inżynierskich.
Metody te w zadaniu rozpoznania budowy geologicznej pod projektowane drogi i obiekty inżynierskie. Szczególnie przydatne są badania geofizyczne w kontroli jakości wykonania dróg oraz podczas monitoringu stanu nawierzchni.
![GeoSpectrum - Badania sejsmiczne dla uszczegółowienia geotechnicznego rozpoznania budowy podłoża modernizowanej drogi na obszarach górniczych](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi01.png)
Badania sejsmiczne dla uszczegółowienia geotechnicznego rozpoznania budowy podłoża modernizowanej drogi na obszarach górniczych
Zastosowanie znajdują tu wysokorozdzielcze badania georadarowe. W korelacji z otworami rdzeniowanymi pozwalają one na rozpoznanie i określenie miąższości poszczególnych warstw konstrukcji drogi. Pozwalają one na ograniczenie ilości kosztownych i punktowo rozpoznających otworów, są nieinwazyjne i odzwierciedlają w sposób ciągły badane podłoże.
![GeoSpectrum - Sejsmiczne badania otworowe metodą CROSSHOLE dla określenia in-situ parametrów wytrzymałościowych pod podpory projektowanego wiaduktu drogi ekspresowej](https://geospectrum.pl/wp-content/uploads/2017/02/drogi06.png)
Sejsmiczne badania otworowe metodą CROSSHOLE dla określenia in-situ parametrów wytrzymałościowych pod podpory projektowanego wiaduktu drogi ekspresowej
Tylko kompleksowa ocena w postaci przekrojów geotechnicznych lub geologiczno-inżynierskich na podkładzie geofizycznym daje pełny i ciągły obraz podłoża oraz stanu i miąższości poszczególnych warstw konstrukcyjnych, pozwalając dodatkowo ograniczyć kłopotliwe, szczególnie na istniejących drogach badania otworowe.